Anne Landes nettside
RADIO
Linker til to radioportretter av Anne Lande
:
Ordentlig Radio
Podcasten PIF
NRK


🕊
OMTALE AV ALBUM:



"LIKEVEL ER DU HER" (2021)

Hyggelig at dette albumet blir lagt bittelitt merke til
og at selvom det er lavmælt
så er det likevel noen som hører det.
Godt også at noen setter pris på det langsomme.
Takk til Tor Hammerø i Nettavisen som ga albumet "Likevel er du her"  plass og noen gode ord

🌿
Dette skriver han:

"Sakte gjør seg

Anne Lande  har, i samarbeid med pianist Per Husby, fortalt oss via albumene "Sakte sanger" og "Helt nær" at hun har noe ekte og inderlig å dele med oss. Nå har det vært stille på platefronten i ganske så mange år, men hun forteller oss med "Likevel er du her" at hun fortsatt har det høyst personlige avtrykket å dele med oss.

Lande har skrevet en rekke nye tekster, i tillegg til å oversette en Red Mitchell-tekst, mens Husby har skrevet de fleste låtene - med ett Bob Dorough- og ett Robert Normann-unntak. Lande, som synger så tett på mikrofonen at det nesten oppleves som at hun er i rommet sammen med oss, resiterer også en del av tekstene. Uansett hvordan hun har valgt å tolke tankene sine, enten på sin opprinnelige hedemarksdialekt eller på bokmål, så gjør hun det på et vis som gjør at mottakerapparatet skjerpes. Hun har noe ekte å melde og jeg tror på henne.

Avskjeder, omveltninger og omstillinger er tematikk som går igjen i tekstene hennes og som de fleste av oss kan kjenne seg igjen i på et aller annet nivå. Vi snakker om dette livshjulet, du vet

Når så Per Husby har skjønt intensjonen i Landes lyrikk og har skrevet vakre og nedpå melodier i en type visejazzlandskap, så har dette blitt en fin forlengelse til de to albumene som så dagens lys for godt og vel 10 år siden. Når de to så har alliert seg med Sigmund Groven (munnspill), Stig Hvalryg (bass), Konrad Kaspersen (bass), Peder Capjon Kjellsby (cello, gitar og perkusjon), Ole Jørn Myklebust (trompet og vokal) og Erlend Viken (fele) i forskjellige konstellasjoner, så har dette blitt akkurat så nedpå, så sakte og så luftig som de garantert hadde tenkt seg.

Anne Lande forteller oss nok en gang at hun har noe unikt å melde - og heldigvis gjør hun akkurat det."



Anmeldelser/omtale
tidligere album:


SAKTE SANGER  (2006)

-Roald Helgheim, Dagsavisen:
"..ei lise for sjela...vart og sterkt tolkar ho songane, i fine arrangment og med perler av solistbidrag..ein protest mot ei støyande og oppjaga samtid. - eit album du må ha eit hjarte av stein for ikkje å bli glad i...”

Musikanmeld.com.Danmark:
"Vakkert og stemningsfullt, lodder dypt. Gir mig bilder og tid til at føle, tenke eller slappe av. Meningsfullt."

Magasinet Psykisk Helse:"..Langsom musikk for å tenke..*Når musikken går så langsomt får en tid til å hente fram EGNE assosiasjoner og indre bilder. Da handler det like mye om en selv som om utøvernes..."

-Fredrik Wanderup, Dagbladet: " ...denne musikken kommer hviskende, som om den lokker fjernt fra en kaféinngang i en gate full av styr og ståk i en travel hverdag...”

-Tor Hammerø, TV2 Nettavisen: "...et vakkert knippe sanger som det oser empati av. “Sakte Sanger” er blitt en inderlig opplevelse – en liten perle, intet mindre...”

-Kjell Moe, Nordlys: "...nydelige kjærlighetssanger som fremføres med stor sans for ordenes og tekstenes mening...”

-Lyd og bilde: "...spennende rolig visejazz...en velklingende plate med mye dynamikk og et hav av detaljer..."

-Lydmuren.no : "...sammen har de laget en perle av et album som ligger i grenselandet ellom jazz og viser. Anbefales!...”

-Jazzfraskoletorget : "....denne vakre produksjonen..etter mitt syn en plate det er umulig å ikke bli glad i...sjelden man opplever en plate med så mange vakre tekster..."

-Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad: "...med dette framstår Lande/Husby som særpregede Prøysentolkere..."

-Elin Prøysen: "....dette er annerledes -og veldig spennende...”

Nrk P2:
om Manha de Carnaval fra SAKTE SANGER:
Det handler om lyset en morgenstund. Pianoet høres ut som glitrende duggdråper, sangen minner om lyset som glir fram over åskanten og saxofonen er de første skarpe solstrålene, som treffer de øverste grenene på furua og stikker deg i øynene.

Dagsavisens Roald Helgheim:
Hele anmeldelsen:
Sakte

Inn i vår romslege musikalske salong ønskjer vi også Anne Lande og Per Husby velkomne med eit album du må ha eit hjarte av stein for ikkje å bli glad i.«Sakte Sanger» heiter utgjevinga som spenner over songar/tekstar signert Alf Prøysen Antonio Jobim, Abbey Lincoln, Kjell Aukrust, Luiz Bonfa, Per Husby og Anne Lande som syng både eige materiale og tekstar ho har omsett eller gjendikta - alt trykt i eit vakkert illustrert hefte. Pianist og arrangør PerHusby har eit like kjent namn som Anne Lande er ukjent i musikkverda. Vart og sterkt tolkar ho songane i fine arrangement og med perler av solistbidrag frå Bodil Niska, Arve Henriksen og andre. I tittelen «Sakte sanger» ligg også ein protest mot ei støyande og oppjaga samtid.
Ei lise forsjela er det i alle fall.



HELT NÆR (2009)
Pressen om HELT NÆR :

VAKKERT - meir enn ei lise av ei album - Anne Lande har verkeleg blitt ei ny stemme musikklandskapet.

Dagsavisen; Roar Helgheim:
“ Eit album du må ha eit hjarte av stein for ikkje å bli glad i, skreiv eg då Per Husby og Anne Lande lanserte albumet «Sakte sanger» i 2006. No kjem ein oppfølgjar i same lågmælte stil, like vakkert, med alle tekstar uansett opphav på Prøysendialekt. Uvant er det å høyre jazzklassikaren «I’ve Grown Accustomed to Her Face» i Anne Landes nye språkdrakt, men eg høyrer ikkje Prøysen snu seg i grava. Han høyrer at det er vakkert gjort, like vakkert som når Lande/Husby framfører Prøysens eigen «Vise for gærne jinter», og med Konrad Kaspersen på bass og den coole saksofontonen til Odd André Elvenes attåt, er dette meir enn ei lise av ei album. Det er så mykje vakker musikk i verda, og venleik forgår ikkje, men det er noko med varleiken i handsaminga av han som skin gjennom på dette albumet, der terapeuten Anne Lande verkeleg har blitt ei ny stemme musikklandskapet. Her får du også «Lost In The Stars» og «Over The Rainbow» i versjonar du aldri har høyrt, ein sprek versjon av Jobims «Brica Nuga Mais» der Elvenes verkeleg går Stan Getz i næringa, attåt kjende og mindre kjende Prøysentekstar og nyskrive originalstoff av Husby og Lande. «Over regnbågån» heiter versjonen av den alltid vakre «Over The Rainbow» som avsluttar albumet, og eit CD-hefte der teiknaren Kristin Skrivervik har medverka til det grafiske resultatet, er prikken over i-en.”

BEFRIENDE - et stille uttrykk som våger å gå helt nær
NRK; P2:
"Det er dramatikken i et stille uttrykk som våger å gå helt nær det det handler om som treffer meg. Anne Landes stemme og evne til å formidle slipper forbi alle forsvar og når rett inn i det innerste rommet. Ved å ikke forstille seg, men bare være musikk. Befriende! "

EI PLATE Å BLI GLAD AV,  OG GLAD I..
Hamar Arbeiderblad; Geir Vestad :
“God tekstbasert visejazz på hedmarksdialekt med stilige arrangementer og lekkert pianospill. Det er en særpreget intensitet over den dempede, dvelende framføringen, ettertenksom og meditativ - men samtidig utforskende og undrende. Også utstyrsmessig er dette blitt en uvanlig lekker utgivelse, der Kristin Skriverviks varme, tette tegninger bærer det visuelle uttrykket. ... og den som trodde at en ikke kan synge jazz på hedmarksmål, kan tro omatt! “

Anne Lande fra Hamar behersker dette materiellet helt strålende
- sammen med en av Norges beste pianister, Per Husby
Byavisen Lillehammer;; Kyrre Rosenvinge:
“Her kommer oppfølgeren til "Sakte Sanger" som kom for et par/tre år siden. Og som den gangen er dette en plate i grenselandet mellom jazz og viser. Og det går fortsatt sakte for seg, men med noen raske og artige låter innimellom, som for eksempel Alf Prøysens "Vise For Gærne Jinter og et par bossalåter. Det er mye Alf Prøysen her, og det topper seg i en glitrende versjon av kjente "Slipsteinsvælsen". Anne Lande er jo fra Hamar og hun behersker dette materiellet helt strålende sammen med en av Norges beste pianister, Per Husby. Og denne "Prøysendialekten" gjør seg jo veldig godt i musikksammenheng da. Men plata har også andre kvaliteter enn Prøysen. Åpningslåta er en vakker versjon av Lerner og Loewes "I’ve Grown Accustomed To Her Face", en av de kjente låtene fra "My Fair Lady". Anne kaller denne "Umerkelig", men den glir iallfall ikke umerkelig forbi, den sitter som et skudd i all sin enkelhet. For meg er platas høydepunkt låta "Det Hende Je Tenkje", som er en hedmarksk versjon av en av de fineste låtene jeg vet, Kurt Weill og M. Andersons "Lost In The Stars", som Radka Toneff gjorde en strålende versjon av på plata "Fairytales" sammen med pianisten Steve Dobrogosz i 1982. "Telbarsatt" av Husby og Lande er en annen fin låt med glitrende tenorsaksofonspill av Odd Andrè Elveland. Han spiller forøvrig nydelig på hele plata, og sammen med bassisten Konrad Kaspersen gir han plata en fin jazzdimensjon. Etter tre andre nydelige Lande/Husby-låter, avslutter de denne produksjonen med "Over Regnbågån", eller "Over The Rainbow" som opphavsmennene Arlen og Harburg kalte låta si, som jo har blitt en av de aller største standardlåtene noensinne. Glitrende pianospill av Per Husby og fjellstø bass av Konrad Kaspersen. Kristin Skrivervik fra Tylldalen i Tynset står for platecover og bilder ,og vakrere blir det ikke. Vidar Lunden hos Musikkloftet i Oslo er avsvarlig for lyd og den er bare helt super. “

MUSIKK TIL Å BLI GLAD I - med troverdighet og styringskraft i fremføringene..
Nordlys; Kjell Moe:
“...dette er musikk til å bli glad i. Poesien og den herlige stemningen er viktigst, ..med styringskraft og troverdighet i fremføringene. Plata byr på et uventet, men velkomment gjenhør med tromsøbassisten Konrad Kaspersen, som kan få en til å lure på hvorfor navnet hans ikke høres oftere nå for tiden”

VAKKERT OG INDERLIG IGJEN...
TV2 Nettavisen Tor Hammerø
Anne Lande og Per Husby viste med debuten at de hadde noe å melde. Det har de fortsatt. Per Husby har vært et sentralt navn i norsk jazz og musikkliv siden tidlig på 70-tallet. Både som pianist, komponist, arrangør og orkesterleder har Husby fått mye fortjent anerkjennelse. Det at vi skulle få oppleve ham i stadig stillere landskap derimot, overrasker nok de som kjenner ham en smule. Noe forteller meg at Husbys møte med vokalisten Anne Lande har åpna nye dører for den strengt tatt ikke beskjedne og ikke nødvendigvis stillfarne Husby. Inntil jeg møtte de to med debuten «Sakte sanger» hadde jeg aldri hørt om Lande. Det tok imidlertid bare noen få runder med denne debuten for å skjønne at det var ekte vare vi hadde med å gjøre her. Lande, opprinnelig fra Hamar, viste oss med en gang at forholdet til Alf Prøysen var nært og sterkt. Den nærheten og fascinasjonen tar hun og Husby med seg videre til «Helt nær». Vi får en rekke kjente, og mindre kjente, Prøysen-tekster og vi får norske versjoner av standardlåtene «I’ve Grown Accustomed to Her Face», «Lost in the Stars» og «Over the Rainbow», samt en portugisisk/norsk-tolkning av en Antonio Carlos Jobim- klassiker – ei fin, herlig blanding med andre ord. Alt er gjort “der nede”, og Landes stemme er tatt opp slik at det høres ut som om hun synger, akkurat ja, helt nært. De to har invitert med seg tenorsaksofonisten Odd André Elveland – Stan Getz har fått sin norske arvtaker – og bassisten Konrad Kaspersen. Her er det altså ingen trommeslager og det trengs da heller ikke. Anne Lande og Per Husby har nok en gang gitt oss en flott og vakker tilstandsrapport fra et hyggelig vise- og jazzlandskap.




En av Kristin Skriverviks illustrasjoner i albumet 'Helt nær'

Samarbeidet med Kristin Skrivervik om illustrasjoner til "HELT NÆR"

Hamar arbeiderblad (2009):
Geir Vestad:
Anne Lande & Kristin Skrivervik har funnet tonen

Fredag 15. Mai på Litteraturhuset i Oslo lanserer Anne Lande, fra Hamar og Per Husby en flunkende ny plate som har fått tittelen “HELT NÆR“. Kristin Skrivervik har laget bildene som følger med musikken og konserten.
For i tråd med tittelen “HELT NÆR” ledsages CDen av en innstikksbok laget av Anne i samarbeid med Kristin, der detaljer fra Kristins vare og filigranspregede arbeider benyttes som omramming og bakgrunn for tekstene.
Anne Lande og Kristin Srivervik er begge fra Hedmark. Nå er de naboer på Nesodden.
- Vi satt og snakket sammen en lang sommernatt på min veranda og oppdaget at våre tanker møttes på en spesiell måte i dette: Kristin er på jakt etter lyden i bildene, mens jeg leter leter bildene i musikken, sier Anne Lande. Det var slik det startet.

NORSK TEKSTER
Det musikalske uttrykket påplata er - i likhet med deres forrige plate ”Sakte sanger” fra 2006 som høstet gode kritikker - lavmælt og nært i grenselandet viser/jazz. Såvel i musikkarrangementer som i lydproduksjon har tekstformidlingen stått i en sentral posisjon – og gruppen vurderte en stund å bruke bandnavnet “Norsk Tekstorkester”.
Tekstene og oversettelsene på plata er ved Alf Prøysen og Anne Lande, og alle er på “Prøysenmål”.
- Jeg har vokst opp på Hamar og har fått Prøysen inn med morsmjølka, sier Anne.
- Da jeg var liten gikk det mest i Hompetitten, Bakvendtland og Blåbærturen. Mine foreldre sang og fortalte. Etter hvert som jeg ble eldre har jeg oppdaget nye sider ved Prøysens forfatterskap. De inneholder så mange bilder, har flere lag og undertekster, -og samtidig gjerne et lite smil på lur. Dessuten har jeg etter hvert som jeg har blitt eldre ønsket å synge stadig mer på norsk fordi teksten og bildene som tekstene vekker i meg da kommer mye nærmere meg. Prøysens “nære og liketille” språkunivers har inspirert meg til å skrive tekstene på min variant av Hedmarksdialekt og flytte scenene i sangene til hjemlige strøk.
- Det at tekstene på plata er på hedmarksdialekt henter inn noen dype røtter i meg, forteller Kristin som har foreldrene sine i Nordøsterdal.

BILDER, KONTRASTER OG SAMSPILL
Kristin forteller videre om bildene som følger musikken:
- Dette arbeidet har vært så kontrastfyllt. Bildene har blitt til i en en grafisk presse. Denne kraftfulle fysiske, rent tekniske prosess med å lage disse bildene står i så sterk kontrast til det som står igjen.; det skjøre og gjennoms kinnelige, det krakelerte. Disse bilden har vært bortgjemt så lenge og ikke funnet plassen sin før nå. Jeg har kjent dem lenge, og jeg er veldig glad i dem. For meg er det veldig spesielt at de nå har funnet sin vei ut i verden gjennom dette samarbeidet. Det måtte på en måte et slikt møte til for at det skulle kunne skje. Dette møtet innebærer for meg hele prosessen med alle våre samtaler, prosjektet ”HELT NÆR” med det skjøre i musikken – og det sterke i det stille. Nå kjenner jeg bare glede over at disse bildene har “kommet hjem”.
Kristin forteller om samspillet hun har med Anne og Per:
- Jeg fasineres av denne musikken som våger å la stemme og lydbilde stå så nakent og krakelert, at den våger å la det stå så stille og sprukkent. Det er i stor grad dette vi har møttes på, det å våge og det å ville og samtidig være så tydelige på dette, som en kontrast til det støyende i verden.
- Jeg er veldig begeistret for disse stille bildene til kristin, forteller Anne. De er så vakre og hemmelighetsfulle. Hvis man går helt nær innpå dem kan man oppdage mye rart; for der inne i bildene finnes en helt egen verden – som gir meg opplevelse av en rekke små og store historier og betraktninger - og der midt inne i de vare lavmælte bildene kan man plutselig være vitne til stor dramatikk.

MUSIKKEN
Musikk på plata er laget av bl.a. Per Husby, Kurt Weill og Tom Jobim. På repertoaret finnes norske (”hedmarkske”) versjoner av “I’ve grown accustomed to his face”, “Lost in the stars” og “Over the Rainbow” side om side med et knippe kjente og ukjente Prøysentekster, samt nyskrevet originalstoff av Lande/Husby. Musikerne som er med på plata og på konserten den 15. mai er håndplukkede: Konrad Kaspersen på bass og Odd André Elveland på tenorsaxofon.
'Slipsteinsvæilen'
En av Kristin Skriverviks illustrasjoner i albumet 'Helt nær'




Fra magasinet JAZZNYTT 04 2009

ved Astri Vannebo:
TEKSTENS YDMYKE TJENERE

Foto Bjørn Stendahl

ANNE LANDE & CO ER  "HELT NÆR" 

De sier de befinner seg i grenselandet mellom viser og jazz. Vi møtte dem på Jazzfest, og ett er sikkert;Her stiller instrumentalistene seg respektfullt i skyggen. Her er det teksten som skal fram. Stor stas og et privilegium for en sanger og tekstformidler, mener Anne Lande om det å få samarbeide med jazzmusikere som Per Husby, Konrad Kaspersen og Odd André Elveland.

LITTERATURHUSET -
Tidligere hadde vi overvært lanseringen av prosjektet ”Helt nær” som for å understreke tekstens sentrale plass, var lagt til Litteraturhuset i Oslo, hvor budskapet gikk rett i bringa på en fullsatt sal i alle aldere. Siden traff vi gjengen under festivalen i Trondheim. I ettertid har de også gjestet Kongsberg Jazzfestival, og til høsten blir de å høre på flere jazzklubber. Stuerent også i jazzkretser, altså, der de på sitt vis vaker i randsonenmellom ulike stilarter.- Det er mange språk i musikken. Vi har valgt å forkusere på det tekstlige.

SAMSPILL &  DEN GODE KAPELLMESTER
Likevel har hver og en av musikernebidratt sterkt underveisog har en like sterk identitet i fellesproduktet som jeg har. Jeg opplever at de spiller veldig opp mot teksten, sier Anne Lande, og underslår ikke at de også kan ha hatt sine drakamperunderveis i prosjektet, hvor de kan ha vært klart uenige om musikalske veivalg.- Men neste dag har Per kommet opp med en fjerde løsning, som inkluderer alle de øvrige forslagene.Per er den gode kapellmester, og veldig kreativ i arrangørrollen, sier hun.Sammen med Per og enkelte andre musikere, utga hun sin første CD, ”Sakte sanger” , for tre år siden, og kalte den da et lite bidrag til å skape motvekt mot all støyen og hastverket i vår bråkete tid.

EI NY STEMME I MUSIKKLANDSKAPET
”Eit album du må ha eit hjarte av stein for ikkje å bli glad i ” skreiv Rooar Helgheim i
Dagsavisen den gangen. Tre år senere lar han seg igjen beta: ”Det er så mykje vakker musikk i verda, og venleik forgår ikkje, men det er noko med varleiken i handsaminga av han som skin gjennom på dette albumet, der Anne Lande verkeleg er ei ny stemme i musikklandskapet”.

MINIMALISTISK - RO
Respekt for teksten”Helt nær” underlegger seg en nesten salig livsfilosofi, hvor vi oppfordres til å stanse opp, lytte, føle og reflektere. Musikerne ler og sier at det er det som er greia her; å ikke spille mer enn høyst nødvendig. Tekstene er på norsk, og ordene skal fram. Som i ”Det hende je tenkje..”, der hun som Radka Toneff før henne, gjør Kurt Weill og Maxwell Andersons: ”Lost in the Stars”, bare her på herlig hedmarksk!- Teksten blir som en motor for det vi driver med, beskriver Per og forteller at Anne og han lyttet en del til bl a Nat King Cole i denne prosessen, i forsøket på å knekke koden for musikkledsagende tekstformidling. – Han synger så subtilt rytmisk, og bruker ikke minst pauseneslik at ordene kommer fram på en helt unik måte.Samtidig er Per klar på at den tilnærmingsmåten de har valgt, bare er én av mange uttrykk innen jazzvokalbegrepet.

PÅ NORSK
Fra å gå en smule motstrøms i den første Cden, er Anne Lande, med sine norske tekster, ganske utlisiktet blitt nærmest hyperaktuell og trendy. Fra at alt
må være på engelsk, synes en ny greie å være på gang. En nokså fersk undersøkelse viser at 77 % av befolkningen mener at musikk med norske tekster nå er blitt mer akseptabelt, og at – i alle fall innenfor popmusikken – et økende antall artister plutselig våger å synge på norsk. Gramart – Grammofonartistenes forening – samarbeider nå med Språkrådet for å kartlegge og og styrke norsk språk i populærmusikken Språkrådets mål er at norsk skal brukes i alle deler av samfunnslivetogså i framtida. – og ikke bli tilsidesatt av engelsk. I lys av dette blir jo Anne som rene foregangskvinne å regne!
-Jeg skriver og synger på norsk fordi jeg
liker å gjøre det. Jeg kan være meg sjøl. Bildene kommer så nær meg, og jeg får mye større frihet når språket er så kjent for meg, sier hun.

SVART BELTE I VISEKOMP - ordet må få litt fred
Her er mye Prøysen, mye Anne original – og en del oversatt. Per er kapellmester, arrangør og komponist. Og bassisten lokker de ned fra det høye nord. Kaspersen har "svart belte i visekomp", som Per sier. Konrad filosoferer stillferdig over forholdet mellom ord og toner:- Å spille til ord innebærer å la ordet få leve sitt liv. Ordet må få litt fred. Vi må ikke
forstyrre det for mye. Vår oppgave er å bidra til å bære ordet frem, gjennom å skape åpne rom, med plass også for pausene – og ventingen, sier han. Rett mann på rett sted? Konrad er en lite travel bassist, og da ment i verdens mest positive betydning, bekrefter Per.



Reportasje i bladet
Sinn & Samfunn
(Mental Helse)

Anne Lande og Per Husby
med Arvid Martinsen i Mosjøen og Korgen

****

🕊  RADiO / PODCAST

Bli litt kjent med Anne Lande i disse to radioportrettene:

ViSEHjØRNET
21. febr 2022
Et lite radiomøte med Anne Lande radiostasjonen: 'Ordentlig Radio'.
Stein Lunde i programposten 'Visehjørnet'
inviterte Anne Lande til å spille og snakke litt rundt noen av sine sanger.
Tekstene handler om ytterpunkter i tilværelsen,
men også om det nære enkle livet
- og det ble også noen Prøysentolkninger.

Programmet er ikke lenger offentlig tilgjengelig,
men det kan høres
HER i denne dropboxlinken
(- med noe redusert lydkvalitet),
men sangene kan jo også høres med god lyd på alle strømmetjenestene


PODCASTEN PIF
2.april 2022
Anne Lande er gjest hos Gunnar B Ingebrigtsen

Programmet kan høres HER